ETIQUETA TÈCNICA
L'etiquetatge dels productes
és obligatori i prové directament de dos drets dels consumidors: dret a la
seguretat i dret a la informació. El contingut de l’etiqueta facilita a les
persones consumidores les dades sobre el producte i permet fer una elecció
adequada en funció dels seus gustos, necessitats i exigències.
L’etiqueta és tota llegenda,
marca, imatge o altre element o signe descriptiu o gràfic, escrit, imprès,
estampat, litografiat, marcat, gravat, adherit o subjecte a l’envàs o al propi
producte.
Etiquetatge és tota informació
escrita, impresa o gràfica relativa a un producte que preceptivament l’ha
d’acompanyar, en el nostre cas, quan el producte es destina a la venda directa
a les persones consumidores. L’etiquetatge en tots el productes ha de facilitar
una informació objectiva, eficaç, veraç i suficient.
Una de les funcions més importants de
l'etiquetatge és identificar el responsable del producte, que pot ser el
fabricant, distribuïdor, venedor, envasador, transformador, importador o, fins
i tot, el marquista, establerts a la Unió Europea.
Segons la normativa, l'etiquetatge, la presentació o la publicitat dels
béns de consum s'han d'ajustar a les regles següents:
- Tots els
productes posats a disposició dels consumidors i usuaris hauran d'incorporar,
dur amb si o permetre de forma certa i objectiva una informació eficaç, veraç i
suficient sobre les seves característiques essencial
- No deixaran
cap mena de dubte respecte de la veritable naturalesa del producte.
- No induiran a
error o engany per mitjà d'inscripcions, signes, anagrames o dibuixos.
- No s'ometran
o falsejaran dades de manera que amb això pugui induir a error o engany al
consumidor o propiciïn una falsa imatge del producte.
- No contindran
indicacions, suggeriments o formes de presentació que puguin suposar confusió
amb altres productes.
- Declararan la
qualitat o qualitats del producte o dels seus elements a partir de normes
específiques de qualitat, quan aquestes normes existeixin.
- Advertiran de
la perillositat que té el producte o les seves parts integrants, quan de la
seva utilització poguessin resultar riscos previsibles.
- Cal destacar
aquesta última característica ja que en el cas dels cigarrets electrònics, són
molt importants les advertències relatives a les condicions d'ús o a les
restriccions per a determinats col • lectius o edats.
L’etiquetatge dels productes industrials ha de contenir almenys la
informació següent:
1. Nom o denominació usual o comercial del producte,
que serà aquell pel qual sigui conegut amb la finalitat que pugui identificar
plenament la seva naturalesa, distingint d'aquells amb els quals es pugui confondre
llevat per als productes que raonablement siguin identificables.
2. Composició: Aquesta dada s'ha de fer figurar a l'etiqueta quan
l'aptitud per al consum o utilització del producte depengui dels materials
emprats en la seva fabricació, o bé sigui una característica de la seva puresa,
riquesa, qualitat,
eficàcia o seguretat.
eficàcia o seguretat.
3. Termini
recomanat per al seu ús o consum, quan es tracti de productes que pel transcurs del temps perdin alguna de
les seves qualitats.
4. Contingut net
del producte, expressat en unitats de massa o
volum, quan es tracti de productes susceptibles de ser usats en fraccions o el
nombre d'unitats si s'escau.
5. Característiques
essencials del producte, instruccions,
advertiments, consells o recomanacions sobre instal·lació, ús i manteniment,
maneig, manipulació, perillositat o condicions de seguretat, en el cas que
aquesta informació sigui necessària per a l'ús correcte i segur del producte.
6. Lot de
fabricació, quan el procés d'elaboració es
realitzi en sèries identificables.
7. Identificació de l'empresa: el nom o la raó social o la denominació
del fabricant o l'envasador o transformador o d'un venedor, establerts a la
Unió Europea i, en tot cas, el domicili.
8. Lloc de procedència o origen: aquesta indicació haurà
de constar únicament en el cas que la seva omissió pogués induir a error el
consumidor, quan el veritable origen o procedència del producte. Els productes
importats de tercers països no signants de l'Acord de Ginebra sobre obstacles
tècnics al comerç de 12 d'abril de 1979, hauran de fer constar en l'etiquetatge
el país d'origen.
9. Potència màxima, tensió d'alimentació i consum
energètic en el cas de productes que utilitzin energia elèctrica per al seu
normal funcionament.
10. Consum específic i tipus de combustible, si escau, en
productes que utilitzin altres tipus d'energia.- Les dades obligatòries de
l'etiquetatge han de constar amb caràcters clars, ben visibles, indelebles i
fàcilment llegibles pel consumidor, no podent-se usar abreviatures, excepte per
a les unitats de les magnituds físiques ressenyades que s'han d'atenir al que
disposa la legislació oficial vigent.- Les etiquetes que continguin les dades
obligatòries se situaran sobre el propi producte o en el seu envàs i de manera
que siguin perfectament visibles pel consumidor o usuari. No obstant, en els
productes duradors d'ús repetit o per raons justificades d'espai, les dades
obligatòries poden figurar en fullets o documents que acompanyin el mateix.
Contingut mínim pels cosmètics - EL NOSTRE CAS!
L’etiquetatge dels productes
cosmètics té una gran importància sobretot per dos qüestions fonamentals:- Són productes que caduquen, i per tant hem de tenir molt present la seva
data de caducitat, ja que es poden fer malbé amb el consegüent risc per a la
salut- Poden produir al·lèrgies, i per tant ens hem de fixar molt en el llistat
d’ingredients
Segons la
normativa vigent, a l’etiquetatge d’un producte cosmètic ha de constar:
1. Denominació del producte.2. Dades del fabricant o de l’importador del producte.
3. Contingut nominal.
1. Denominació del producte.2. Dades del fabricant o de l’importador del producte.
3. Contingut nominal.
4. La data de
caducitat mínima. Per als productes cosmètics la vida mínima dels quals
excedeixi de 30 mesos, la indicació de la data de caducitat no serà
obligatòria, però des de l’11 de març de 2005 no podran posar-se en el mercat
si no indiquen el termini després de la seva obertura durant el qual puguin
utilitzar-se sense cap risc per als consumidors. Aquesta informació s’indicarà
mitjançant un símbol previst, seguit del termini en mesos i/o anys.
5. El símbol
que indica el termini d'ús sense riscos després de l’obertura no és obligatori
en els següents casos:- En els productes que tenen una data de caducitat
inferior a 30 mesos.- En aquells productes on no existeixi una obertura física
de l’envàs: no hi ha contacte entre el producte envasat
i l’exterior (ex.sprays)- En aquells producte que han d’ésser usats en el moment en què s’obren (ex.monodosis) - En aquells productes on no existeixi un risc de deteriorament (per microorganismes o per degradació físico química) o disminució de l’eficàcia (en productes de protecció solar) que puguin causar danys per a la salut del consumidor.
i l’exterior (ex.sprays)- En aquells producte que han d’ésser usats en el moment en què s’obren (ex.monodosis) - En aquells productes on no existeixi un risc de deteriorament (per microorganismes o per degradació físico química) o disminució de l’eficàcia (en productes de protecció solar) que puguin causar danys per a la salut del consumidor.
6. Les
condicions d’ús.
7. Número de
lot de fabricació. Si les dimensions del producte no ho permeten, només haurà
de constar a l’embalatge.
8. País
d’origen (si el producte no és comunitari).
9. Funció del
producte.
10. Llista
d’ingredients per ordre decreixent.
11. Indicació del termini d'ús sense riscos des de la
seva obertura.
12.Remissió al consumidor a les instruccions d'ús.
Així mateix, ni
la denominació d’aquests productes ni els seus embalatges o envasos pot donar
lloc a confusió amb medicaments o aliments.
El responsable
de posar el cosmètic en el mercat podrà consignar a l’etiquetatge un telèfon
d’atenció als consumidors i/o una adreça de correu electrònic, una pàgina web o
qualsevol altra dada de l’empresa per tal que els consumidors puguin dirigir-se
a fi d’obtenir la següent informació:
- Conèixer la
fórmula qualitativa i quantitativa del cosmètic, sens perjudici de la protecció
del secret professional i del dret de propietat intel·lectual. La informació
quantitativa es limitarà a les substàncies perilloses recollides en el
Reglament sobre notificació de substàncies noves i classificació, envasat i
etiquetatge de substàncies perilloses.
- Conèixer les
dades existents sobre els efectes no desitjats per a la salut humana provocats
pel producte cosmètic com a conseqüència de la seva utilització.
L'etiqueta
ecològica
Les etiquetes ecològiques
identifiquen i certifiquen, de forma oficial, que els productes o serveis que
acompanyen són respectuosos amb el medi ambient.
Les característiques que han de
complir els productes i els serveis que tenen l'etiqueta ecològica es basen en estudis
científics i en l'impacte del producte al llarg la seva vida útil. Per això, es
tenen en compte les matèries primeres, el consum d'aigua i d'energia, la
contaminació de l'aigua, les emissions a l'atmosfera i la generació de residus,
entre d'altres. D'altra banda, els productes i serveis han de superar unes
comprovacions que demostrin la seva qualitat d'ús.
Aquestes són les etiquetes
ecològiques a Catalunya:
Distintiu de garantia de qualitat ambiental
Productes i serveis amb el distintiu
|
|
Etiqueta ecològica de la Unió Europea
Productes i serveis amb l'etiqueta
|
En tots dos casos, la Direcció
General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat és
l'organisme competent per gestionar-les i atorgar-les.
Productes o serveis que poden tenir
l'etiqueta ecològica
- Equipaments i material d'oficina i de la llar: ordinadors de sobretaula, ordinadors portàtils, paper per escriure i altres productes de paper i cartró.
- Equipaments i material d'oficina i de la llar: ordinadors de sobretaula, ordinadors portàtils, paper per escriure i altres productes de paper i cartró.
- Higiene i neteja domèstica:
detergents per a vaixelles (a mà i a màquina), detergents per a rentadores,
productes per a la neteja de la llar en general, paper tissú (paper higiènic,
paper de cuina...) i bosses d’escombraries.- Electrodomèstics: rentadores,
rentavaixelles, frigorífics...
- Productes tèxtils i calçat: roba de
vestir i per a la decoració, matalassos, productes de cuir i calçat.
- Materials de bricolatge i
jardineria: pintures i vernissos, il·luminació elèctrica, adobs per al sòl,
productes de plàstic, cartró i cartronet, suro, etc.-
- Calderes de calefacció i aigua
calenta sanitària.
- Productes i sistemes d'estalvi
d'aigua.
- Materials compostables.
- Serveis d'allotjament turístic:
hotels, càmpings, instal·lacions de joventut, residències i cases de pagès.
Partint d’aquests models, i fent un
entremig, fes una etiqueta que com a mínim inclogui:
1. Ingredients detallats (de més
quantitat a menys)
2. Marca del producte
3. Lloc de producció
4. Símbol de 12 M com a data màxima
d’ús
5. Símbol de qualitat ambiental
6. Símbol de reciclable
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada