ETIQUETA TÈCNICA

L'etiquetatge dels productes és obligatori i prové directament de dos drets dels consumidors: dret a la seguretat i dret a la informació. El contingut de l’etiqueta facilita a les persones consumidores les dades sobre el producte i permet fer una elecció adequada en funció dels seus gustos, necessitats i exigències.

L’etiqueta és tota llegenda, marca, imatge o altre element o signe descriptiu o gràfic, escrit, imprès, estampat, litografiat, marcat, gravat, adherit o subjecte a l’envàs o al propi producte.
Etiquetatge és tota informació escrita, impresa o gràfica relativa a un producte que preceptivament l’ha d’acompanyar, en el nostre cas, quan el producte es destina a la venda directa a les persones consumidores. L’etiquetatge en tots el productes ha de facilitar una informació objectiva, eficaç, veraç i suficient.
Una de les funcions més importants de l'etiquetatge és identificar el responsable del producte, que pot ser el fabricant, distribuïdor, venedor, envasador, transformador, importador o, fins i tot, el marquista, establerts a la Unió Europea.

Segons la normativa, l'etiquetatge, la presentació o la publicitat dels béns de consum s'han d'ajustar a les regles següents:
- Tots els productes posats a disposició dels consumidors i usuaris hauran d'incorporar, dur amb si o permetre de forma certa i objectiva una informació eficaç, veraç i suficient sobre les seves característiques essencial
- No deixaran cap mena de dubte respecte de la veritable naturalesa del producte.
- No induiran a error o engany per mitjà d'inscripcions, signes, anagrames o dibuixos.
- No s'ometran o falsejaran dades de manera que amb això pugui induir a error o engany al consumidor o propiciïn una falsa imatge del producte.
- No contindran indicacions, suggeriments o formes de presentació que puguin suposar confusió amb altres productes.
- Declararan la qualitat o qualitats del producte o dels seus elements a partir de normes específiques de qualitat, quan aquestes normes existeixin.
- Advertiran de la perillositat que té el producte o les seves parts integrants, quan de la seva utilització poguessin resultar riscos previsibles.
- Cal destacar aquesta última característica ja que en el cas dels cigarrets electrònics, són molt importants les advertències relatives a les condicions d'ús o a les restriccions per a determinats col • lectius o edats.

L’etiquetatge dels productes industrials ha de contenir almenys la informació següent:
1. Nom o denominació usual o comercial del producte, que serà aquell pel qual sigui conegut amb la finalitat que pugui identificar plenament la seva naturalesa, distingint d'aquells amb els quals es pugui confondre llevat per als productes que raonablement siguin identificables.
2. Composició: Aquesta dada s'ha de fer figurar a l'etiqueta quan l'aptitud per al consum o utilització del producte depengui dels materials emprats en la seva fabricació, o bé sigui una característica de la seva puresa, riquesa, qualitat,
eficàcia o seguretat.
3. Termini recomanat per al seu ús o consum, quan es tracti de productes que pel transcurs del temps perdin alguna de les seves qualitats.
4. Contingut net del producte, expressat en unitats de massa o volum, quan es tracti de productes susceptibles de ser usats en fraccions o el nombre d'unitats si s'escau.
5. Característiques essencials del producte, instruccions, advertiments, consells o recomanacions sobre instal·lació, ús i manteniment, maneig, manipulació, perillositat o condicions de seguretat, en el cas que aquesta informació sigui necessària per a l'ús correcte i segur del producte.
6. Lot de fabricació, quan el procés d'elaboració es realitzi en sèries identificables.
7. Identificació de l'empresa: el nom o la raó social o la denominació del fabricant o l'envasador o transformador o d'un venedor, establerts a la Unió Europea i, en tot cas, el domicili.
8. Lloc de procedència o origen: aquesta indicació haurà de constar únicament en el cas que la seva omissió pogués induir a error el consumidor, quan el veritable origen o procedència del producte. Els productes importats de tercers països no signants de l'Acord de Ginebra sobre obstacles tècnics al comerç de 12 d'abril de 1979, hauran de fer constar en l'etiquetatge el país d'origen.
9. Potència màxima, tensió d'alimentació i consum energètic en el cas de productes que utilitzin energia elèctrica per al seu normal funcionament.
10. Consum específic i tipus de combustible, si escau, en productes que utilitzin altres tipus d'energia.- Les dades obligatòries de l'etiquetatge han de constar amb caràcters clars, ben visibles, indelebles i fàcilment llegibles pel consumidor, no podent-se usar abreviatures, excepte per a les unitats de les magnituds físiques ressenyades que s'han d'atenir al que disposa la legislació oficial vigent.- Les etiquetes que continguin les dades obligatòries se situaran sobre el propi producte o en el seu envàs i de manera que siguin perfectament visibles pel consumidor o usuari. No obstant, en els productes duradors d'ús repetit o per raons justificades d'espai, les dades obligatòries poden figurar en fullets o documents que acompanyin el mateix.

Contingut mínim pels cosmètics - EL NOSTRE CAS!
L’etiquetatge dels productes cosmètics té una gran importància sobretot per dos qüestions fonamentals:- Són productes que caduquen, i per tant hem de tenir molt present la seva data de caducitat, ja que es poden fer malbé amb el consegüent risc per a la salut- Poden produir al·lèrgies, i per tant ens hem de fixar molt en el llistat d’ingredients
Segons la normativa vigent, a l’etiquetatge d’un producte cosmètic ha de constar:
1. Denominació del producte.2. Dades del fabricant o de l’importador del producte.
3. Contingut nominal.
4. La data de caducitat mínima. Per als productes cosmètics la vida mínima dels quals excedeixi de 30 mesos, la indicació de la data de caducitat no serà obligatòria, però des de l’11 de març de 2005 no podran posar-se en el mercat si no indiquen el termini després de la seva obertura durant el qual puguin utilitzar-se sense cap risc per als consumidors. Aquesta informació s’indicarà mitjançant un símbol previst, seguit del termini en mesos i/o anys.
5. El símbol que indica el termini d'ús sense riscos després de l’obertura no és obligatori en els següents casos:- En els productes que tenen una data de caducitat inferior a 30 mesos.- En aquells productes on no existeixi una obertura física de l’envàs: no hi ha contacte entre el producte envasat
i l’exterior (ex.sprays)- En aquells producte que han d’ésser usats en el moment en què s’obren (ex.monodosis) - En aquells productes on no existeixi un risc de deteriorament (per microorganismes o per degradació físico química) o disminució de l’eficàcia (en productes de protecció solar) que puguin causar danys per a la salut del consumidor.
6. Les condicions d’ús.
7. Número de lot de fabricació. Si les dimensions del producte no ho permeten, només haurà de constar a l’embalatge.
8. País d’origen (si el producte no és comunitari).
9. Funció del producte.
10. Llista d’ingredients per ordre decreixent.
11. Indicació del termini d'ús sense riscos des de la seva obertura.
12.Remissió al consumidor a les instruccions d'ús.
Indicació del termini d'ús sense riscos des de la seva opertura

Remissió al consumidor a les instruccions d'ús

Així mateix, ni la denominació d’aquests productes ni els seus embalatges o envasos pot donar lloc a confusió amb medicaments o aliments.

El responsable de posar el cosmètic en el mercat podrà consignar a l’etiquetatge un telèfon d’atenció als consumidors i/o una adreça de correu electrònic, una pàgina web o qualsevol altra dada de l’empresa per tal que els consumidors puguin dirigir-se a fi d’obtenir la següent informació:
- Conèixer la fórmula qualitativa i quantitativa del cosmètic, sens perjudici de la protecció del secret professional i del dret de propietat intel·lectual. La informació quantitativa es limitarà a les substàncies perilloses recollides en el Reglament sobre notificació de substàncies noves i classificació, envasat i etiquetatge de substàncies perilloses.
- Conèixer les dades existents sobre els efectes no desitjats per a la salut humana provocats pel producte cosmètic com a conseqüència de la seva utilització.

L'etiqueta ecològica
Les etiquetes ecològiques identifiquen i certifiquen, de forma oficial, que els productes o serveis que acompanyen són respectuosos amb el medi ambient.

Les característiques que han de complir els productes i els serveis que tenen l'etiqueta ecològica es basen en estudis científics i en l'impacte del producte al llarg la seva vida útil. Per això, es tenen en compte les matèries primeres, el consum d'aigua i d'energia, la contaminació de l'aigua, les emissions a l'atmosfera i la generació de residus, entre d'altres. D'altra banda, els productes i serveis han de superar unes comprovacions que demostrin la seva qualitat d'ús.

Aquestes són les etiquetes ecològiques a Catalunya:

Distintiu de garantia de qualitat ambiental
Distintiu de garantia de qualitat ambiental
Productes i serveis amb el distintiu
logo Ecolabel
Etiqueta ecològica de la Unió Europea
Productes i serveis amb l'etiqueta

En tots dos casos, la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat és l'organisme competent per gestionar-les i atorgar-les.
Anar a inici de pgina
Productes o serveis que poden tenir l'etiqueta ecològica
- Equipaments i material d'oficina i de la llar: ordinadors de sobretaula, ordinadors portàtils, paper per escriure i altres productes de paper i cartró.
- Higiene i neteja domèstica: detergents per a vaixelles (a mà i a màquina), detergents per a rentadores, productes per a la neteja de la llar en general, paper tissú (paper higiènic, paper de cuina...) i bosses d’escombraries.- Electrodomèstics: rentadores, rentavaixelles, frigorífics...
- Productes tèxtils i calçat: roba de vestir i per a la decoració, matalassos, productes de cuir i calçat.
- Materials de bricolatge i jardineria: pintures i vernissos, il·luminació elèctrica, adobs per al sòl, productes de plàstic, cartró i cartronet, suro, etc.-
Olis regenerats i productes que els incorporen.
- Calderes de calefacció i aigua calenta sanitària.
- Productes i sistemes d'estalvi d'aigua.
- Materials compostables. 
- Serveis d'allotjament turístic: hotels, càmpings, instal·lacions de joventut, residències i cases de pagès.
EXEMPLES D’ETIQUETES

 



 


Partint d’aquests models, i fent un entremig, fes una etiqueta que com a mínim inclogui:
1. Ingredients detallats (de més quantitat a menys)
2. Marca del producte
3. Lloc de producció
4. Símbol de 12 M com a data màxima d’ús
5. Símbol de qualitat ambiental
6. Símbol de reciclable

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els nostres mestres saboners

D'oli brut, sabó net

Comencem el projecte!!